Kontaktuppgifter
- AB Svensk Våtrumskontroll
Telefon: 08-702 30 90 (Endast för företag)
E-post: info@gvk.se - Besöksadress:
Folkungagatan 122 - Postadress:
Folkungagatan 122
116 30 Stockholm - Leveransadress:
Borgmästargatan 1
116 29 Stockholm
Här hittar du kontaktuppgifter till oss på GVK.
Är du privatperson och behöver komma i kontakt med GVK?
Använd kontaktformuläret nedan.
Juridisk rådgivning?
GVK erbjuder ingen juridisk rådgivning. Företag som både är GVK-auktoriserade och anslutna till Golvbranschen, GBR, har möjlighet att vända sig till GBRs jurist för rådgivning. Här hittar du information om hur du blir medlem i Golvbranschen.
Kolla bland våra vanliga frågor och svar.
Telefonsupport är i första hand för GVK-auktoriserade företag.
Är du missnöjd med ditt våtrumsarbete ska du i första hand reklamera arbetet direkt till företaget som gjort jobbet. Var specifik och tala om vad du inte är nöjd med och varför. Utgå alltid ifrån ditt avtal med företaget - vad är beställt? Blir du och företaget oense om huruvida det är fel på tjänsten eller inte ska en oberoende besiktningsman anlitas.
När ett GVK-auktoriserat företag har anlitats och man inte är överens om huruvida våtrumsarbetet är rätt utfört eller inte, går det att med hjälp av GVKs kontrollanter undersöka om tjänsten är utförd i enlighet med GVKs branschregler och att det auktoriserade företaget följer GVKs allmänna villkor. Kontrollanten genomför då en så kallad särskild kontroll. Det finns ett särskilt sanktionssystem i händelse av att de GVK-auktoriserade företagen inte följer de råd, anvisningar och rekommendationer som GVK utfärdar.
Det beror på. Delreparationer av branschgodkända plastmattor och tätskiktsfolier är möjliga förutsatt att det finns en anvisning från tätskiktsleverantören som beskriver hur delreparationen ska ske. Saknas anvisning eller garanti för delreparation rekommenderar GVK inte en delreparation
Är du en privatpersonen så regleras näringsidkarens möjlighet att avhjälpa enligt 20 § i Konsumenttjänstlagen, KTjL. Där står bland annat "Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten." Därtill regleras möjlighet till prisavdrag och hävning enligt 21 § i Konsumenttjänstlagen.
Golvbrunnen är våtrummets kanske enskilt viktigaste detalj. Många vattenskador kan undvikas om golvbrunnen monteras på rätt sätt. Därför är det viktigt att golvbrunnen är felfri och monteras korrekt för att tätskiktet skall kunna monteras på rätt sätt. En av de vanligare frågorna GVK får är om golvbrunnen ska bytas när eller inte. Råder det några oklarheter kring fabrikat, ålder eller installation i övrigt rekommenderar vi alltid ett byte av golvbrunn för att garantera ett fackmässigt utförande.
Här hittar du de vanligaste frågorna om "vad är godkänt enligt GVK?".